دوشنبه ۱۶ بهمن ۰۲ | ۰۲:۵۶ ۵۹ بازديد
طیالارض دربرخی مکاتب عرفان
برای واردشدن به قسمت جن وموکل استادبرروی متن پایین کیک کنید
اجنه وموکل جن اززبان استادمرتضی میرزایی
برای واردشدن به قسمت جن وموکل استادبرروی متن پایین کیک کنید
اجنه وموکل جن اززبان استادمرتضی میرزایی
طیالارض یا طیرالارض در برخی مکاتب عرفان از جمله در تصوف و کابالا به نوعی دورنوردی گفته میشود که در آن فاعل با اتکا به اراده خویش بدون حرکت در مکان منتقل میشود. بسیاری از صاحبنظران در اسلام، طیالارض را ریشه در آیات ۳۸–۴۰ از نمل میدانند: ۳۸: سلیمان گفت: «ای بزرگان، کدام یک از شما میتوانید تخت او (ملکه سبا) را برای من بیاورید، قبل از اینکه آنها به عنوان تسلیم شدگان به اینجا برسند.» ۳۹: یک عفریت از جنها گفت: «من میتوانم قبل از اینکه تو بایستی، آن را نزد تو بیاورم. من قدرت کافی برای انجام این کار را دارم.» ۴۰: آن کسی که از کتاب علم داشت گفت: «من میتوانم تا چشم برهم زنی آن را نزد تو بیاورم.» هنگامی که او (سلیمان) آن را جلوی خود مستقر دید گفت: «این رحمتی است از جانب پروردگار من، که با آن من را امتحان میکند، تا نشان دهد که من سپاسگزار هستم یا ناسپاس. هر کسی که سپاسگزار باشد به نفع خود سپاسگزار است و اگر کسی ناسپاس شود، پس پروردگار من به او نیازی ندارد، محترمترین.» در این آیات اعتقاد بر این است که شخص در آیه سوم همان آصف ابن برخیا است، که مقام پیامبری نداشت. حدیثی از جعفر صادق انتقال تخت ملکه سبا را توسط آصف با «طیالارض» بیان کردهاست[۲] و حدیث دیگری از محمد باقر قدرت آصف بن برخیا را به دانش وی از اسامی خداوند نسبت میدهد: اسم اعظم خداوند، هفتاد و سه حرف است. آصف بن برخیا فقط یکی از آن حروف را میدانست که توانست زمین را درهم نوردد و قبل از یک چشم برهم زدن، تخت بلیقس را از سرزمین سبا نزد سلیمان حاضر سازد و ما ائمّه معصومین هفتاد و دو حرف از آن را میدانیم. یک حرف را هم خداوند به خودش اختصاص داده و تنها نزد اوست.[۳] همچنین در سوره اسرا نیز به طیالارض اشاره ای شده: ۱:پاک و منزه است کسی که شبی بندهاش (محمد) را از مسجد الحرام به مسجد الاقصا که پیرامونش را برکت بخشیدیم، سیر داد تا به او نمونههایی از آیات خویش را نشان دهیم؛ اوست که شنوا و بینا است.
خانه امت محمدرسول الله (ص)
خانه امت محمدرسول الله (ص)